Voorpagina Vraagbaak

Regionale activiteiten

forum.ultraplatform.nl

Zoeken

feed-image RSS feed

Vraagbaak

De Vraagbaak is bestemd voor al uw vragen over ultralopen. Deze vragen kunnen betrekking hebben op training, voeding of medische zaken. U kunt uw vraag stellen door middel van het contactformulier in de betreffende rubriek.

De gestelde vragen worden voorgelegd aan onze deskundigen. Binnen 3 weken ontvangt u antwoord.

 


Deskundigen gezocht!

 

We hebben inmiddels een aantal deskundigen bereid gevonden om hun kennis met u te delen. Maar wellicht zijn er nog meer personen die hun kennis en ervaring willen delen. Daarom doen we een oproep aan trainers, voedingsspecialisten of mensen met medische kennis die willen helpen bij het zo goed mogelijk beantwoorden van specifieke vragen. U kunt ons een mail sturen, waarna wij contact met u zullen opnemen. Uiteraard zullen wij uw reactie vertrouwelijk behandelen.

 

 

 



Het nut van testen (deel 2). Afdrukken E-mailadres
Training
Geschreven door Laurens Groenendijk   
woensdag 25 september 2013 20:08

Drie weken geleden publiceerden we het eerste deel van "het nut van testen", hieronder het tweede deel.

 

Spierkracht en –evenwicht

Ga je van krachttraining harder lopen, is een veel gestelde vraag. Er is dan ook een heleboel onderzoek gedaan naar dit onderwerp.

Het antwoord op een vraag als deze is niet zo maar even op papier gezet, maar kort samengevat komt het op het volgende neer.

Van krachttraining ga je niet direct harder lopen. Er zal altijd vanuit de krachttoename binnen de spieren een transfer gemaakt dienen te worden naar de loopbeweging zelf. En deze aanpassing heeft tijd nodig. Uiteindelijk zal er dus indirect wel harder gelopen kunnen worden.

Een mooi voorbeeld uit een andere sport is het schaatsen. In het zomerseizoen wordt er enorm veel aan krachttraining gedaan. Je zou denken wanneer een schaatser in vergelijking met het seizoen ervoor aanzienlijk sterker is geworden, terug op het ijs gelijk veel sneller zal zijn. Maar het lichaam heeft tijd nodig om de krachttoename om te zetten in de specifieke schaatsbeweging, dus snellere tijden laten vaak enige tijd op zich wachten. Vandaar het gebruik van het woord indirecte snelheidstoename in plaats van directe.

In deel 1 heb ik vooral de nadruk gelegd op de preventieve werking van krachttraining. Dit zal ook de insteek blijven in dit gedeelte. De kans op een blessure of overbelasting reduceren is wat mij betreft bij een langdurige, eenzijdige schokbelasting vanuit de loopbeweging, belangrijker dan op een 42 plus afstand veel sneller worden (al is dat in sommige gevallen mooi meegenomen uiteraard!).

Dieper ingaan op vaak complexe materie over bijvoorbeeld het verschil in spiertypen, het meer activeren van het ene spiertype (snelle witte vezels / type 2) bij krachttraining, terwijl het andere type (langzame rode vezels / type 1) er bij lopen meer baadt bij zou hebben (en krachttraining daardoor niet zinvol zou zijn), laat ik vooralsnog even voor wat het is.

In algemene zin is krachttraining en hierdoor krachttoename van groot nut op het functioneren van ons lichaam, zowel in ons dagelijks leven als tijdens inspanning.

Sterkere spieren nemen druk weg op banden, pezen en gewrichten. Wanneer deze ontzien worden zal er op de lange termijn minder snel slijtage optreden en gekeken naar het lopen, de kans op blessures kleiner zijn.

Bij de geteste spiergroepen, de buikspieren, borst en rug (in combi met de bi –en triceps) en de benen (links en rechts apart) kan in de resultaten dus ook in één oogopslag worden gezien waar aandachtpunten liggen op het gebied van kracht. Hierdoor kan er heel gericht en op maat getraind worden.

Het apparaat waar de test op wordt gedaan (behalve de buikspieren) is de Dyno van Concept 2 (ook bekend van de roeiapparaten). Het werkt volgens isokinetische vermogensbepaling. De kracht wordt uitgedrukt in hoeveelheid behaalde watts en kilo’s en de uitvoer van de beweging vindt altijd plaats met een zelfde snelheid. Anders gezegd, hoe meer kracht je legt in een beweging, hoe meer weerstand het apparaat geeft.

Voor de buikspieren is een protocol ontwikkeld op een conventionele abdominal crunch.

Wordt er bij de borst en rug gemeten op pure kracht door het gemeten wattage (vermogen) te bepalen, bij de benen zie je een extra score / indicator terug. Naast de kracht wordt er ook gekeken naar de kracht per kilogram lichaamsgewicht. Een hele belangrijke meting!

Hierbij geef ik graag een paar voorbeelden vanuit de praktijk.

Lees meer...
 
Eiwitten in de duursport Afdrukken E-mailadres
Voeding
Geschreven door Frank Heldoorn   
maandag 30 november 2009 21:28

Als niet- wetenschapper heb ik altijd wel een meer dan gemiddelde interesse getoond in de laatste alinea van duursportgerelateerde onderzoeken. Ik stond altijd open voor nieuwe dingen. Onze sport – triathlon – was tenslotte ook best nieuw. En daardoor vaak ook erg vernieuwend. Het triathlonstuur van Lemond is daar een mooi voorbeeld van. In 2001 kwam ik een andere vinding op het spoor, tot dan toe nieuw voor de duursport. Eiwitgebruik TIJDENS het sporten? Mijn interesse was gewekt. We schrijven 2001.

Na een aantal succesvolle hele triathlons, waaronder 2 top-7 klasseringen bij de Ironman van Hawaii en 2 overwinningen op de Ironman van Lanzarote had ik inmiddels een stap terug gedaan. Zoon 1 was 2 jaar en dochter 1 was onderweg. Ik had ook mijn intrede op de arbeidsmarkt gedaan en was als leraar Duits en Economie aan de slag gegaan. Ik besloot mijn beperkte tijd alleen in het lopen te stoppen. Tot ik een advertentie in de Amerikaanse Triathlete ontwaar waarin een produkt aangeprijsd wordt door 6-voudig Hawaii winnaar Dave Scott. Daarin is sprake van eiwitgebruik tijdens het sporten. Dat was vernieuwend, want eiwitten zaten tot dat moment alleen nog in herstelprodukten. Ook was DSM destijds bezig geweest met een herstelprodukt met bepaalde eiwitten voor de Olympiagangers in Sydney. Wetende dat Dave Scott een eigen coachingsbedrijf runde (leuke woordspeling al zeg ik het zelf) deed hij dat dus niet voor de money, maar omdat ie erachter stond. Ik surfte naar de genoemde website, waar nog steeds de onderzoeken terug te vinden zijn die leidden tot de inzichten: www.accelerade.com.

Lees meer...
 
Pijnstillers en ultralopen Afdrukken E-mailadres
Medische zaken
Geschreven door Martine Hofstede   
maandag 21 september 2009 20:46
"For a lot of athletes, taking painkillers has become a ritual," zegt Stuart Warden, onderzoeker aan de Universiteit van University in reactie op een artikel op de website van de New York Times over het gebruik van pijnstillers onder sporters. Het gebruik van NSAIS's, de afkorting voor " Non-Steroidal Anti-Inflammatory Drugs" lijkt in Nederland niet zo uitgebreid als in de VS maar toch zien we horen we geregeld verhalen van atleten die tijdens een lange wedstrijd ibuprofen of andere pijnstillers innemen.

Een aantal jaar geleden heeft David Nieman een onderzoek gedaan bij ultralopers van de Western States Endurance Run, de bekende honderd mijl loop. Dat onderzoek ging over wat zo`n afstand en hoogte doet met je immuun systeem en spieren. Maar uit dat onderzoek kwam meer. Het viel Nieman op dat enkele van de ultralopers de fysiologische stress die het lichaam krijgt te verduren tijdens zware inspanning met wat pillen zelf een handje hielpen.

Lees meer...
 
Het nut van testen (deel 1). Afdrukken E-mailadres
Training
Geschreven door Laurens Groenendijk   
maandag 02 september 2013 14:47

Inleiding
 

Er werd mij eens gevraagd: “Ben jij niet diegene met een fitnesscentrum, waarbij je heel veel doet aan testen, zoals hartslag meten en zo... . “ Toen ik dit had bevestigd, werd er vervolgd met: “Maar wat heb je daar nou aan, als ik ga lopen, dan kan ik op een gegeven moment niet meer harder en ga ik kapot, dus wat is dan het nut van het weten van mijn hartslag?!” Wat verbaasd heb ik hem toen maar uitgenodigd, omdat even kort mijn visie uitleggen toch heel lastig was. De beste man mompelde nog wat, maar is helaas nooit op mijn uitnodiging ingegaan.

Tja, testen onder het mom van ‘meten is weten’ of het lopen op gevoel, wat is nu wijsheid?! Laat ik voorop stellen dat er vele trainingswegen naar Rome leiden en dat ik als aanhanger van het lopen vanuit een bepaalde test –en trainingsmethodiek, het lopen op gevoel niet klakkeloos aan de kant schuif. Loop ik zelf wel eens trainingen op gevoel? Zeker. Laat ik degene die ik begeleid bij tijd en wijle op gevoel lopen, zeker. Op deze manier je lichaam leren aanvoelen vind ik helemaal prima! Maar gevoel blijft wel een heel breed begrip en weet iedere loper hoe ervaren ook nu precies wat ie voelt. En daar zet ik dan toch een vraagteken bij.

Kun je precies aanvoelen wanneer je overtraind dreigt te raken? Voel je tijdens het lopen dat het krachtverschil tussen het linker –en rechterbeen te groot is, waardoor de kans op overbelasting of een blessure fors toeneemt? Komt het gevoel qua snelheid op de duur –of intervaltrainingen wel overeen met de juiste intensiteit en het beoogde trainingseffect? Antwoorden op deze vragen zijn mijns inziens toch veelal te halen uit testen met hierbij logischerwijs het implementeren van testresultaten in de trainingen.

Lees meer...
 
<< Start < Vorige 1 2 Volgende > Einde >>

Pagina 1 van 2