Voorpagina Links & literatuur

Regionale activiteiten

forum.ultraplatform.nl

Zoeken

feed-image RSS feed

Links en literatuur


Duuratleten hoeven het dorstgevoel niet meer voor te blijven Afdrukken E-mailadres
Geschreven door Mark de Boer   
vrijdag 21 september 2012 11:30

Op de website Topsporttopics.nl staan geregeld zeer leesbare artikelen over recent verschenen onderzoeken die interessant kunnen zijn voor topsporters. Het onderstaande artikel lijkt ons ook zeer relevant voor ultralopers.

 

Duuratleten hoeven het dorstgevoel niet meer voor te blijven

 

Duuratleten kunnen tijdens wedstrijden wachten met drinken tot ze dorst hebben. Het dorstgevoel voorblijven hoeft niet meer. Dat stelt althans de Canadese bewegingswetenschapper Eric Goulet op basis van een vergelijking van data van 15 verschillende studies, een zogenaamde meta-analyse.

Marathonlopers krijgen vaak het advies dat ze tijdens wedstrijden moeten drinken voordat ze daadwerkelijk dorst krijgen. Een vochtverlies van 2 %, uitgedrukt als percentage van het lichaamsgewicht, zou namelijk een nadelige invloed hebben op de duurprestatie. Het is echter voor sommige atleten weldegelijk mogelijk topprestaties te leveren met een vochtverlies dat groter is dan 2 %. Zo wist Haile Gebrselassie in 2009 de finish te bereiken van de marathon van Dubai in een tijd van 2:05.29 ondanks dat hij een vochtverlies had van 9,8 % (!) [1]. De Canadese bewegingwetenschapper Eric Goulet heeft ook zo zij twijfels bij het advies. Hij gaat na of een vochtverlies van 2 % door inspanning nu echt zo slecht is voor de duurprestatie.

 

Lees verder...

 

 
Carbohydrate feeding during exercise Afdrukken E-mailadres
Geschreven door Mark de Boer   
zaterdag 15 september 2012 19:42

Begin 2011 was Asker Jeukendrup te gast op Texel tijdens een trainingsweekend in de voorbereiding op de Zestig van Texel. Jeukendrup, professor op de Universiteit van Birmingham en enthousiast tri-atleet publiceert geregeld in wetenschappelijke tijdschriften. Hieronder een samenvatting van een artikel over het innemen van koolhydraten gedurende inspanning. Met name interessant voor de atleten die ultraraces lopen tot en met 100km. 

 

Het gehele artikel is gratis te downloaden via deze link.

 

Carbohydrate feeding during exercise

European Journal of Sport Science, March 2008; 8(2): 77-86

ASKER E. JEUKENDRUP

School of Sport and Exercise Sciences, University of Birmingham, Birmingham, UK

 

 

Carbohydrate ingestion can improve endurance capacity and performance. Since the 1980s, research has focused onoptimizing the delivery strategies of these carbohydrates. The optimal dose of carbohydrate is still subject to debate, butrecent evidence suggests that there may be a doseresponse effect as long as the carbohydrate ingested is also oxidized anddoes not result in gastrointestinal distress. Oxidation rates of a single type of carbohydrate do not exceed 60 g h1.However, when multiple transportable carbohydrates are ingested (i.e. glucose and fructose), these oxidation rates can beincreased significantly (up to 105 g h1). To achieve these high oxidation rates, carbohydrate needs to be ingested at highrates and this has often been associated with poor fluid delivery as well as gastrointestinal distress. However, it has beensuggested that using multiple transportable carbohydrates may enhance fluid delivery compared with a single carbohydrateand may cause relatively little gastrointestinal distress. More research is needed to investigate the practical applications ofsome of the recent findings discussed in this review.

 
Meer darmschade na inname van ibuprofen bij duurinspanningen Afdrukken E-mailadres
Geschreven door Mark de Boer   
donderdag 23 augustus 2012 15:31

Op de website Topsporttopics.nl staan geregeld zeer leesbare artikelen over recent verschenen onderzoeken die interessant kunnen zijn voor topsporters. Het onderstaande artikel lijkt ons ook zeer relevant voor ultralopers. 

 

Meer darmschade na inname van ibuprofen bij duurinspanningen

 

Het innemen van het ontstekingsremmende middel ibuprofen kan de darmschade die door inspanning ontstaat verergeren. Dat concluderen de Nederlandse wetenschappers Van Wijck en collega’s uit Maastricht.

Topsporters willen wel eens ibuprofen slikken om pijn aan de spieren, pezen of gewrichten te verminderen. Van Wijck en collega’s refereren naar studies die aangeven dat 12 % van de wielrenners en maar liefst 90 % van de professionele voetballers, ibuprofen gebruiken. Daarnaast hebben Van Wijck en collega’s in een studie aangetoond dat een uur zware inspanning leidt tot darmschade en een hogere doorlaatbaarheid van de darmwand [1]. In de hier samengevatte studie hebben deze wetenschappers onderzocht of het innemen van ibuprofen deze negatieve effecten beïnvloedt.

 

Lees verder...

 

 
Boekbespreking: Eenzame uren, Jolanda van Linschooten Afdrukken E-mailadres
Geschreven door Mark de Boer   
vrijdag 15 juni 2012 09:26

Is hardlopen meer dan een optelsom van tijd, afstand en spiermassa? Jolanda Linschooten, beroepsavonturier, vraagt zich dat af in haar boek Eenzame uren. Ze nam zich voor om in 2011 een lopersqueeste aan te gaan om te kijken of ze haar vraag kon beantwoorden door het lopen van enkele ultralopen. Waarom loop ik hard? Een vraag die Robin Harvie zich in zijn boek, Why we run, ook stelt. Dat boek, in het Nederlands vertaalt als Gek van hardlopen was ik aan het lezen toen het boek van Jolanda Linschooten op de mat lag. Ik was al dagen bezig mij door het boek van Harvie heen te worstelen. Ik heb altijd een beetje moeite met zulke vragen. Ik stel ze af en toe zelf ook wel, maar meestal op driekwart van een moeizame ultraloop. En dan in de trant van “wat doe ik hier in hemelsnaam.” Harvie haalde er zoveel zaken bij dat ik geregeld het boek moest wegleggen omdat het mij niet raakte.

`$title`

Ik heb het afgelopen jaar, het jaar van haar zoektocht, Jolanda als ultraloopster een beetje mogen leren kennen. Niet eentje van het soort dat maar wat aanrommelt maar iemand die heel gedegen zich met haar races bezighoudt. Wedstrijdvoorbereiding, trainingen en voeding, alles wordt door Jolanda serieus genomen, en zie, de resultaten zijn er dan ook naar. Jolanda Linschooten kiest voor de romantiek van het ultralopen: de eenzame uren van de trail. Maar naast die romantiek wilt ze ook gewoon winnen.

Lees verder op Prorun.nl
 
<< Start < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > Einde >>